Bezonyám, túl vagyok a tanulmányaim egytizedén! Na, azért a pezsgőt még korai kibontani, talán ez volt a legkönnyebb része, a boldog és gondtalan beszoktatás időszaka. Mostantól a k-betűt felváltja a p-betű… Közeledik a 9. hét, az első komoly próbatétel. Azt hiszem, itt az ideje, hogy röviden leírjam a képzés menetét. Figyelem, unalmas bekezdés következik!
Szóval, a tanfolyam lényege egy úgynevezett JAR frozen ATPL (angolul Airline Transport Pilot Licence) megszerzése. A frozen szó jelen esetben azt jelenti, hogy az első 1500 repült órában utasban-kapitányban egyaránt megfagy a vér, ha megtudja, hogy az elsőtisztnek még a fenekén a tojáshéj… :) A kereskedelmi pilóta engedély (CPL – Commercial Pilot Licence) megszerzése után még olyan csemegék is vannak a képzésben, mint a műszeres repülésre jogosító képesítés (IR – Instrument Rating); a „ha valami rossz, duplázzuk meg és tippeljünk, hogy ma vajon melyik hajtómű fingik ki” képzés (ME – Multi Engine), és az unaloműző kurzus, azaz a többszemélyzetes-üzemvitel képesítés (MCC – Multi-crew cooperation). Természetesen, mint mindent, ezt is megfelelő számú elmélettel illik alátámasztani, ezért összesen 14 tantárgyból kell elméleti vizsgát tenni, ezeket hívják JAR exam-nek. Na, mindezt 60 hétbe sűrítik bele, ami 3 nagy fázisra osztható. Az első fázisban (19 hét) csak elméleti oktatás folyik, olyan izgalmas tantárgyakkal, mint Meteorológia, Rádió-navigáció, Általános navigáció, Repülési alapok, Műszertan, Hajtóművek, stb. Két nagy megmérettetés van: a kilencedik héten egy előmeneteli teszt, illetve a 19. héten a hatósági vizsga.
Ha sikerrel veszed az akadályt, akkor kezdődik a második szakasz, amikor már minden csak minden második nap kívánja az ember a pokolba azt a döntést, hogy kereskedelmi pilóta legyen. Ugyanis ilyenkor már a köztes napokon kimehet megsimogatni egy-egy repülőgépet, kisöpörheti a hangárt, leporolhatja az igazi pilóták nadrágját, sőőőt, néha odaengedik „nőnek a tehenek, összemennek a tehenek”-et játszani. Közben persze okosodik tovább, mert ugye a gyakorlat önmagában túlságosan is hasznos lenne, ezért egy kis elmélettel meg kell gyengíteni. A 40. héten megint beültetnek néhány marcona angol hatósági emberke elé, akik ezúttal 8 témakörben szeretnének Legyen Ön is milliomos!- t játszani. Ők legalábbis biztos azok lesznek, amennyi pénzt legombolnak a növendékekről… A harmadik fázisban már csak repülés van, beleértve az előbb említett extra képesítések megszerzése. Ha mindennel megbírkoztam, akkor kapok néhány seggrepacsit, és mehetek vissza a nagyvilágba meggyőzni a légitársaságokat, hogy adjanak nekem munkát egy rendes nagy repülőgépen… Úgyhogy mindenki megnyugtatására üzenem, hogy utasszállítót még legalább egy évig nem fogok vezetni, legyetek szivesek idén nyáron elmenni nyaralni, mert jövőre a vonat lesz a biztonságosabb megoldás…
A leírásból igen komoly egyetemi matematikai kettősintegrálokkal és interpolálással kiszámolható, hogy a hatodik hét az első harmadba esik. Akinek más eredmény jött ki, szóljon, és szivesen újraszámolom vele. Remélem, én tévedtem, és akkor holnaptól visszamehetek az imádott repülőgépeim közé… :)
Amúgy semmi érdekes nem történt a múlt héten sem az iskolában (a madridi hétvégét egy külön posztban már megírtam), leszámítva, hogy a tanárokkal karöltve egyre nehezebb elviselni néha három közel keleti csoporttársunkat: vagy nem hagyják szóhoz jutni a tanárt az állandó közbekérdezésükkel, vagy pedig mindent háromszor-négyszer kell elmagyarázni nekik. És akkor még nem beszéltünk arról, amikor át akarják tervezni az egyes rendszereket, összetévesztik a pilótát a meteorológussal, és egyáltalán, mindent olyan mélységig akarnak tudni, amire semmi szükségük. Lehet, hogy ezért nem értik… Mindenesetre 3 hét múlva, a kilencedik heti előmeneteli teszt után mindenkivel egyenként ülnek le beszélgetni. Erősen gondolkozom, hogy virágnyelven jelzem a tanároknak, hogy ez így nincs jól…
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.